1940 - 1960

1940

Rovaniemen mlk:n 4H-yhdistyksen perustava kokous oli 7.10.1939. Yhdistyksen nimeksi tuli Rovaniemen Maatalouskerhoyhdistys, kotipaikkana Rovaniemen maalaiskunta.

Apulaiskerhoneuvojien kurssilta, kevät 1941

Säännöt hyväksyttiin Suomen Maatalouskerholiitossa 25.5. 1940 ja  rekisteröitiin yhdistysrekisteriin 10.11.1940.

Rovaniemen mlk:n alueella toimi viisi neuvojaa. Sotaolojen vuoksi kerhotoiminnassa  juurikasvien ja vihannesten tuotanto pyrittiin saamaan suureksi. Oikeiden viljelytapojen neuvonta tapahtui kursseilla ja kotona annetulla neuvonnalla.

Kasvivalikoima kerhopalstoilla sodan aikana ja sen jälkeen oli yllättävän monipuolinen: sipuli, porkkana,  keräkaali, palsternakka, tilli ja persilja. Sikuria viljeltiin kahvin korvikkeeksi .

Viljelyn lisäksi neuvottiin juuresten ja vihannesten käyttöä keittokursseilla. Kodinvalmiuskurssien pituus  oli  kaksi viikkoa. Päivällä ommeltiin, illalla oli luentoja terveyden- ja vaatteiden huollosta.  Sota- aikana pidettiin myös tallukka- ja narupohjakenkäkursseja. Näyttely- ja virkistystoimintaakin oli jo 40-luvulla mm. pitäjänäyttely Hirvaalla ja kesäleiri Muurolassa.

1950

Sipulin kuivatusta

1970

1960-luvulla paikallinen  rahoitus kunnalta  pieneni ja jouduttiin siirtymään kesäaikaiseen toimintaan. 4H-toiminta oli keskeytettynä vuodesta 1966 vuoteen 1973 rahoitusongelmien vuoksi.